#

Nu de mult am aflat de o carte cu titlul " Înțelepciune la minut" și imediat am rămas pe gânduri. Mi-am dat seama că frustrarea mea și a oamenilor din jurul meu are următorul pattern: așteptăm puțin, vorbim mult și ne pierdem răbdarea repede. Nu este de mirare ca orice compendiu cu titlul „5 minute spre fericire” sau „cum să faci bani rapid și fără stres” devine repede bestseller.

 

Eu activez într-un domeniu în care DOAR timpul dat pentru o sarcină poate fi măsurat în minute. Restul: deloc!

Am des întâlniri cu părinți care mă întreabă „Cum știți că acest model va funcționa?”. Am ajuns să-mi dau seama că răspunsul pe care îl așteaptă constă în date fixe de tip: rezultate la concursuri, rezultate la evaluări naționale și internaționale și alte criterii „reci”. Ce mă „bântuie” pe mine este ceea ce Dr. Kangaslahti îmi spunea încă de la primele întâlniri din cadrul proiectului Școala Româno-Finlandeză: „Educația este un maraton NU o cursă de viteză”.

Studiind îndeaproape modelul educațional finlandez și istoria reformei acestuia, m-a impresionat extrem de tare un moment crucial pentru dezvoltarea acestuia: The Finnish Consensus (n.tr. consensul finlandez), care a reprezentat scrierea unui document prin care cele 3 partide aflate la putere în anul începerii reformei educaționale au concluzionat negocierile lor cu următoarea idee: nici un partid nu va impune un ministru al educației care să nu fie specialist, fiecare dintre miniștri va avea mandat de 4 ani, fără modificări pe considerente politice, menținând obligația de a nu modifica linia reformei, ci doar de a o îmbunătăți sau completa. Cu alte cuvinte, Finlanda nu reforma educația pentru rezultate PISA mai bune (nici nu existau la acel moment aceste testări internaționale), ci pentru îmbunătățirea calității resursei umane din țară, care se putea măsură clar și simplu în creștere economică. Rezultatele PISA care au atras atenția asupra Finlandei au venit la 30 de ani de la semnarea acestui document.Ceea ce poate fi extras de aici este vital pentru noi: nu facem reformă pentru îmbunătățirea unor rezultate, ci pentru formarea unor oameni - elevi, profesori și părinți. Adică, nimic nu poate fi făcut ”peste noapte”.

Continuând ideea, constat cu părere de rău că NU știu dacă acest model va funcționa. Nu știu azi ce rezultate vom avea peste 10 ani. De ce? Pentru că momentan sunt ca un agricultor, zic eu informat, care a analizat potențialul fertil al solului, a ales sămânța pe care dorește să o planteze, a pregătit pământul, a așteptat timpul potrivit , a antamat specialiștii necesari, utilajele potrivite, dar care nu poate anticipa efectul ploii, al vântului, asupra recoltei. Poate va fi o recoltă bogată, poate hambarele vor fi pline, sau poate un sezon mai ploios decât de obicei, să strice orice..."socoteală". 
Pe scurt, pot spune doar atât: zâmbetul de pe chipul copiilor când intră pe poarta școlii, îmbrățișările calde care mă surprind în multe momente ale zilei, părinții care au încredere zi de zi în viziunea noastră și colegii ale căror idei creative nu le pot ține rândul, mă motivează să cred că suntem într-un sezon favorabil.

Rămâne doar să „ude” Dumnezeu pământul  cu ploaie „la timp” și eforturile depuse să dea și rezultate. Dar pe termen lung. Nu la finalul anului. Nu acum.  Nu „la minut”.

 

 

De memorat

Invata pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze, si cand va imbatrani, nu se va abate de la ea. - Proverbe 22:6

LOCATIE

CONTACT